سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند از قیل و قال و تباه کردن مال و فراوانی سؤال نفرت دارد [امام کاظم علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :0
بازدید دیروز :1
کل بازدید :20065
تعداد کل یاداشته ها : 27
103/1/28
9:5 ع

یکی از مسائل مهم که اغلب مردم از آن اطلاع ندارند یا اطلاع کمی دارند مسئله حاکمیت در فضای  مجازی می باشد. برای فهم این مسئله شخصی را در نظر بگیرید که با ملیت و هویت خاصی در کشور خود زندگی  و با قوانینی که مطابق با فرهنگ و مذهب خودش می باشد فعالیت می کند و ساختارهایی را مشاهده و طبق آن فعالیت می کند که مطابق با فرهنگ و هویتش است. اما اگر همین شخص با همین هویت به کشور دیگری مثل آمریکا سفر کند و بخواهد در آنجا زندگی کند باید مطابق با آن فضا و هویت و فرهنگی که آنجا برایش تعریف می شود فعالیت کند و مطابق با  آن ساختارهایی که آنجا وجود دارند زندگی کند.

بر خواننده عزیز روشن است که در هر کشوری  نوعی از حاکمیت وجود دارد که دارای مولفه های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی است و افراد در آن کشور با تبعیت ازحاکمیت موجود در جامعه به کار و فعالیت های خود مشغولند. در هر سیستم حکومتی مولفه های مختلف نامرده از ارزشهایی سرچشمه می گیرند که مورد قبول همه یا لا اقل بخش زیادی از جامعه است. در بعضی از جوامع از جمله ایران این مولفه­ها از مبانی اعتقادی و دینی سرچشمه می گیرند و در بعضی از جوامع از قوانین و احکامی که عده ایی خاص تصویب و برنامه ریزی کرده اند تبعیت می کند. این امر که بر چه مبنایی این قوانین وضع می شوند در جای خود بحث شده است. اما آنچه قابل توجه است اینست که آنچه امروز فضای مجازی نامیده می شود و در قالب های مختلفی همچون اینترنت، شبکه های اجتماعی و ... ارائه می شود در کشورهایی همچون آمریکا، اینگلیس، آلمان،فرانسه ساخته شده و قطعا قوانین و مقرراتی که در این سرزمین ها وجود دارد در تهیه و تولید این فضاها کاملا موثرند. هر کشوری با توجه به دیدگاه سیاسی و اجتماعی که دارد به دنبال منافع ملی و جلب سرمایه در فضاهای تولیدی خویش است.  

آنها فضایی را تحت عنوان اینترنت و شبکه های به اصطلاح اجتماعی طراحی کردند تا از طریق آن بتوانند به آرزوهای دیرین خود در رابطه با استعمار کشورهای جهان برسند. اینترنت که به عنوان بستر اصلی این فضا شناخته شده است در این کشورها از جمله آمریکا ارز آوری فراوانی داشنه است، به طوری که حتی در سالهای رکود اقتصادی در این کشور سهام شرکت گوگل 1111 دلار ارزش گذاری شده است. آنها علاوه بر ارز آوری توانستند مجموعه های اطلاعاتی بسیار گسترده و وسیعی را از تمام جهان جمع آوری و از طریق آن در جهان به سلطه گری بپردازند. نمونه هایی از این اطلاعات ارزشمند در اسناد اسنودن فاش و طریقه استفاده آن بر ملا شد. همچنین آنها از طریق این فضا توانستند فرهنگ مورد نظر خود که همان مصرف گرایی محض و نیاز سازیهای کاذب بود را در سراسر جهان به طور وسیعی گسترش دهند و از این طریق سود فراوانی به کشورهای خود سرازیر کنند. به عنوان نمونه نیم نگاهی به تولید و تبلیغ عروسک های باربی در جهان می تواند قدری ابعاد این مسئله را روشن کند . تولید و توزیع گوشی های اندروید می تواند از دیگر مصادیق این مسئله باشد . همچنین آنها از همین طریق اطلاعات علمی فراوانی را از داده های موجود در کشورهای مختلف به دست آورده و توسط آنها اکتشافات و اختراعات زیادی را به نام خود ثبت می کنند. آنها حتی با اطلاع از گردشهای مالی و پولی از معاملات فراوانی که در سرتاسر جهان صورت می پذیرد با خبر می شوند و از هر یک به نفع خود در اقتصادشان سود می برند. آری آنها منافع زیادی را از این راه نصیب خود کرده و می کنند. اما آنچه به عنوان درد و آسیب جدی توسط این فضا به ما وارد شده اینست که ارزشها و گرایشها یی پیدا کرده و می کنیم که توسط حاکمیت موجود در این فضا به ما تلقین و دیکته می شود. امروزه همه اذعان دارند که دچار سرگردانیهای ارزشی فراوانی شده ایم و در مقام تصمیم گیری در بسیاری از موارد دچار تردید هستیم . اکثر افراد در جامعه دچار تفکر مادیگری و مدگرایی شده اند و ارزشهای معنوی در نزد آنان کمرنگ شده است. از جمله نگاهی به مسئله حجاب، امر به معروف و نهی از منکر،ارتباط با جنس مخالف و به قول مقام معظم رهبری ولنگاری های فرهنگی نمونه های بارزی از این تاثیر پذیری از این فضا می باشد.


95/3/24::: 3:26 ع
نظر()